Error message

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in menu_set_active_trail() (line 2405 of /var/www/vhosts/katamarantopcat.pl/includes/menu.inc).

Co to jest integracja sensoryczna? Jakimi metodami się ją prowadzi?

Terapia integracji sensorycznej przyjmuje postać ukierunkowanej zabawy, w jakiej dziecko chętnie bierze udział oraz wie, iż może tworzyć zajęcia wspólnie z terapeutą. Podczas tego typu zajęć nie naucza się dzieci konkretnych umiejętności, najważniejszy cel terapii skupia się na poprawie integracji między zmysłami w układzie nerwowym. Dzięki tej metodzie terapeuta jest w stanie stymulować zmysły dziecka, jak również usprawnić tego typu dziedziny, jak motoryka duża albo koordynacja wzrokowo-ruchowa.

bawiące sie dzieci
Author: Brisbane City Council
Source: http://www.flickr.com
Rolą takiej terapii jest danie dziecku, podczas jego aktywności ruchowej, w pełni kontrolowanej przez terapeutę ilości bodźców sensorycznych. Wywołuje to w rezultacie poprawę integracji bodźców, które docierają do dziecka jednocześnie z otoczenia, jak i z jego ciała.

Pamiętaj, że podobne teksty, są bardzo blisko. Kliknij tu, a pokażą Ci się przydatne materiały oraz wówczas zgłębisz więcej detali na omawiany temat.

Terapeuta przy stosowaniu odpowiednich technik jest w stanie wyeliminować i ograniczyć niekorzystne bodźce występujące przy nadwrażliwościach sensorycznych. Może również dostarczyć silne bodźce, co jest niezbędne przy podwrażliwościach systemów sensorycznych.

Nie ma schematów powtarzanych ćwiczeń, lecz stale poddaje się analizie sposób zachowania dziecka, przez co możemy dobrać oraz modyfikować ćwiczenia w ten sposób, by dziecko było w stanie odpowiadać na nie coraz bardziej złożonymi reakcjami adaptacyjnymi. Terapia taka ma miejsce w pomieszczeniu specjalnie do tego przystosowanym. W terapii stosuje się specjalistyczny sprzęt takiego typu jak zawieszone platformy, hamaki czy trampoliny. Używane się również różne materiały do stymulacji dotykowej, wzrokowej, węchowej oraz smakowej. Osoba prowadząca zajęcia polegając na własnej wiedzy, jest w stanie dopasować stopień trudności zadań i ćwiczeń do poziomu możliwości dziecka, jak również obecnego samopoczucia.



Ćwiczenia takie nie mogą być ani proste, ani zbyt trudne. Ciągłe balansowanie na takiej granicy, poprawia pracę ośrodkowego układu nerwowego i jest w stanie wpływać na zmianę zachowania w sferze motorycznej jak również emocjonalnej. Takie coś polepsza funkcje językowe i poznawcze, a z pewnością przejawia się dobrą efektywnością przyswajania wiedzy. Podczas terapii postępy dziecka są monitorowane poprzez rozwiązywanie różnego rodzaju testów, jak również przez obserwowanie zmian zachowania. Każdy kto prowadzi taką terapię powinien być właściwie przygotowany, pomaga w tym kurs integracji sensorycznej .